V855 Any commemoratiu

24/07/2018

V855 Any commemoratiu

Vilanova de Prades dedica l'any 2018 a la commemoració de la donació reial del lloc de Vilanova a Pere d'Avellà. En motiu d’aquesta efemèride, l’Ajuntament de Vilanova de Prades ha programat un seguit d’activitats que es desenvoluparan durant tot aquest any 2018 per commemorar l’aniversari d’aquest fet històric, sota el nom de “V855, 1163-2018 any commemoratiu de la donació reial del lloc de Vilanova a Pere d’Avellà”.

Durant aquest 2018 es podrà gaudir d'un seguit de conferències de temàtica històrica, exposicions, presentacions de llibres, inauguracions de patrimoni restaurat, trobades geganteres, recitals... A més, hi haurà la descoberta de placa dedicada a aquest poblador de Vilanova, i la inauguració del monument commemoratiu com a acte de clausura, a finals d'any. L'Ajuntament ha editat diferent material per difondre i promocionar aquesta data.

Aquest any commemoratiu té una imatge pròpia que és la "V" acompanyada del text 855 anys, i que fa referència a la "V" de Vilanova i els anys de la donació reial.

Vilanova s’esmenta a l’any 1159 en la carta de poblament de Prades com a límit d’aquest lloc, i fou aprisiat, per concessió de Ramon Berenguer IV, a mitjan segle XII per Pere de Pinós, capellà de l’Espluga de Francolí. Però és al febrer del 1163 quan el rei Alfons I el Cast, juntament amb el seu castlà de Siurana, Arbert de Castellvell, donà aquest lloc a Pere d’Avellà, nebot del clergue espluguí, sota la condició que el poblés i hi construís una fortalesa. Posteriorment, l’any 1175, el mateix monarca, Alfons I, en precisava els límits i el concedia als seus habitants perquè el tinguessin lliurement, i amb les mateixes condicions jurídiques que els pobladors de Prades. L’any 1324 s’integrà al comtat de Prades, en crear-lo Jaume II a favor del seu fill Ramon Berenguer.

Documents associats: