Tot a punt per la 44a Festa de la Castanyada

11/10/2018

Tot a punt per la 44a Festa de la Castanyada

L’Ajuntament de Vilanova de Prades ja ho té tot preparat per la nova edició d’aquesta festa tan emblemàtica. El matí de dijous, l'organització presentava a la Sala de Plens de la Casa Consistorial tota la programació i el cartell de la 44 Festa de la Castanyada i del 33è Mercat de Vilanova de Prades.

La Festa començarà el proper dissabte dia 20 d’octubre amb la inauguració de la 6a exposició col·lectiva de pintura "Homenatge Àngel Garcia", comissariada pel Sr. Rafa Núñez, veí del municipi i que recull obres pictòriques de tot tipus relacionades amb Vilanova de Prades, bé pels seus autors o bé per les imatges representades a les obres. L'acte inaugural tindrà lloc a les 12 del migdia, a l’Ermita de Sant Antoni de Pàdua i comptarà amb la presència del comissari de l'exposició, autoritats locals i autors de les obres. El mateix dia, a les 19 hores, a la Sala del Casal, es presentarà el llibre "Bolets de les Muntanyes de Prades i bosc de Vimbodí i Poblet", a càrrec del Sr. Francisco Barrajón, coautor, obra que ens aproxima a la riquesa micològica i flora autòctona de l’entorn d'aquestes muntanyes. L'assistent podrà gaudir de la presentació d'aquest inventari de 983 espècies de bolets, i més de 1.070 fotografies, en tot tipus d’hàbitats del territori; i si ho desitja, adquirir el llibre.

El següent cap de setmana serà el plat fort de la Festa. Dissabte 27,  a les 21.30 h hi haurà el sopar popular organitzat pel Casal i la posterior festa de la Castanyada. I l’endemà, dia 28 d’octubre, se celebrarà el 33è Mercat de la Castanyada, que obrirà portes a les 9 h amb el tradicional esmorzar popular, i durant el qual es podrà gaudir de les nombroses parades de productes locals i artesans i de la mostra de folklore i dels castells dels Torraires de Montblanc. Aquest any, la mostra de folklore serà una trobada de gegants i gegantes nobles de la Conca de Barberà i comarques veïnes. Amb aquest acte, l’Ajuntament ha volgut que la Festa i Mercat de la Castanyada de Vilanova de Prades formessin part de la programació de l'Any V855 i que commemora els 855 anys de la donació reial de Vilanova a Pere d’Avellà. Durant la mostra de folklore de la Festa, el visitant podrà gaudir de la presència dels gegants Blanca i Fort, de Blancafort; Guillem de Vilagrassa i Puculula, de la Riba; Alfons I i Sança, de Vilallonga del Camp, tots ells personatges de la noblesa de les nostres contrades i del país. A més, es comptarà per primera vegada amb la nova geganta de la localitat, i primera geganta castanyera de Catalunya, la Salvadora Pereandreu.

El regidor de Cultura, l'Eloi Menasanch, ha destacat la importància d'aquesta festa declarada d'interès comarcal com a pols d'atracció turística i per a l'economia local. Cada any passen milers de persones pel poble i això ens indica que no només formem part ja d'un mapa turístic familiar, sinó que aquesta festa està més que consolidada i és un referent al territori. Vilanova de Prades és l'únic municipi de la demarcació productor de castanyes, tot i la pèrdua de producció. L'ambient festiu i familiar d'aquesta és el que ens ha ajudat a fer-la créixer i que els visitants la tinguin present cada octubre.

Sobre el cartell, s'ha volgut crear una imatge senzilla amb un missatge clar. La mirada de la Salvadora Pereandreu, és l'esperit i l'essència d'una festa tradicional i autèntica del país; per això ve acompanyada del missatge: viu l'essència de la tradició.

Documents associats: